HOE MOTIVEER JE JEZELF OM TE TRAINEN - 6 TIPS

 

Bewegen is gezond en thuis trainen is een vaak gekozen optie om in vorm te komen/blijven, fitter te worden, af te vallen en nog veel meer.. Maar soms is het vrij lastig om gemotiveerd te blijven. Wees gerust, we geven je hier 6 tips om gemotiveerd te blijven en al jouw fitness-doelen te behalen!

  1. Stel haalbare (!) doelen op.

Schrijf ze op. En hang het desnoods ergens op waar je er vaak naar kijkt.

Stel zowel korte als lange-termijn doelen op. En maak je doelen specifiek en meetbaar. Bijvoorbeeld: 100 sit ups kunnen uitvoeren, 10 km kunnen joggen, 5 kilo afvallen, 5 cm buikomvang verminderen.

Dit zijn doelen die je makkelijk kunt meten en na kunt gaan of ze je hebt behaald. “Er beter uitzien” is bijvoorbeeld een vage doelstelling. Dit is niet te meten en kan vrij subjectief zijn. Misschien valt het jezelf niet eens op dat je er “beter” uitziet.

Overigens, werken doelstellingen gericht op gezondheid ipv uiterlijk vaak motiverender.

Werk toe naar grote doelen. En verdeel deze weer in kleine doelen. Bijvoorbeeld als je einddoel is om 10 kg afvallen in 6 maanden kun je dit vervolgens verdelen in kleinere sub-doelen, zoals: drink geen frisdrank meer, elke dag minstens een uur (snel)wandelen.

  1. Beloon jezelf!

Beloon jezelf na het behalen van de door jouw opgestelde (sub)doelen. Een lekkere gezonde smoothie, nieuwe kleding, of het binge watchen van jouw favoriete serie.  

  1. Muziek

Maak een playlist met al jouw favoriete nummers, waarvan jij gemotiveerd raakt en je een energie-boost krijgt. Het blijkt volgens onderzoek dat muziek met een ritme tussen 125-140 beats per minuut het beste werkt tijdens het sporten. Dus zet die muziek aan, en laat je motiveren door jouw favoriete up-beat muziek!

  1. Afwisseling

Gemotiveerd raken is 1 ding, gemotiveerd blijven het andere.

Probeer wat afwisseling in je workout-schema te plaatsen. Hierdoor worden jouw dagelijkse oefeningen minder saai. Dit kun je doen met behulp van verschillende apparaten of bijvoorbeeld verschillende soorten oefeningen op 1 apparaat. (Je kunt in ons blog over het alles-in-1 fitnessapparaat de Ab Booster lezen over de verschillende oefeningen die je kunt doen met dit toestel).  Kies de oefeningen die je ook leuk vind om te doen. Overigens is het afwisselen van cardio en krachttrainingen vaak veel effectiever.

  1. Hou de vooruitgang bij

Waneer je ziet dat jouw inspanningen resultaten opleveren zal dit je geheid motiveren om nog meer resultaat te behalen. Belangrijk is echter om niet alleen op je gewicht te focussen (als jouw doel afvallen is). Dit is namelijk niet één van de beste maatstaffen, aangezien je hoe meer je gaat sporten, hoe meer je spieren zullen groeien. Waardoor je in gewicht kan toenemen, maar wel een strakker lichaam zul hebben. Het is beter om bijvoorbeeld de vooruitgang te meten door te kijken naar hoe lang je nu achterelkaar kunt rennen, hoeveel squats etc. Ook kun je (naast je gewicht) de omvang van je taille meten.

  1. De beste versie van jezelf, niet van een ander!

Dit is waarschijnlijk het belangrijkste om te onthouden. Het gaat namelijk om jezelf. Jezelf vergelijken met anderen is daarom uit den boze. Iedereen is namelijk anders: een andere lichaamsbouw, gezondheid, leeftijd etc. Sporten is een investering in zowel je lichaam als je geest. Het zorgt ervoor dat je gezonder bent, je fitter en energieker voelt en wellicht zul je dit ook fysiek merken.

 

 

 


Laat een reactie achter

Opgelet, opmerkingen moeten worden goedgekeurd voor ze worden gepubliceerd